Destinaţii

Lisabona, Portugalia

GH. MĂNOIU


Arhitectură modernă în Lisabona.


Lisabona, Lisboa în portugheză, nume derivat din fenicianul Allis Ubbo, care înseamnă port sigur, este capitala Portugaliei şi unul dintre cele mai vechi oraşe din lume.

Situat pe malul nordic al râului Tejo, ocupă o suprafaţă de 84,8 kmp şi are 547.631 locuitori. Zona metropolitană se întinde pe 958 kmp cu peste 3 milioane de locuitori, 27% din populaţia ţării.

Este unul dintre centrele economice majore de pe continent şi unul dintre cele mai vizitate oraşe din sudul Europei.

Lisabona este împarţită în 24 de parohii civile. Locuitorii însă, recunosc mai degrabă împărţirea în cartiere istorice, care au în comun o cultură istorică, standarde de viaţă similare şi repere arhitecturale. Acestea sunt Alcântara, Alfama, Bairro Alto, Baixa, Belém, Chiado, Estrela, Parque das Nações.

Lisabona este înconjurată de suburbii sau oraşe satelit. Cascais, Estoril şi Sintra, sunt cele mai cunoscute.

Puţină istorie

În Neolitic zona a fost populată de triburile pre-celtice. Au urmat fenicienii în jurul anului 1200 i.Hr. Latinii au numit oraşul Ulyssippo, iar mai târziu Olisippo şi a fost integrat în Imperiul Roman, în provincia numită Lusitania cu capitala la Emerita Augusta.

Iulius Cezar a înfiinţat aici un oraş numit Felicitas Julia. După dezintegrarea Imperiului Roman, au urmat invaziile barbare şi orasul a fost ocupat de sarmaţi, alani, vandali şi vizigoţi.

La 6 august 711 este cucerit de forţele musulmane, berberi şi arabi din Africa de Nord. Pe aici trec cruciaţii norvegieni în 1108, apoi în 1147, ca parte a Reconquista, Afonso I al Portugaliei cucereşte Lisabona. În 1255 devine capitala noului teritoriu portughez.

Din Lisabona pleacă cele mai multe expediţii portugheze în Epoca Marilor Descoperiri, secolele 15-17. În secolul 16 devine centru european al comerţului cu mirodenii, sclavi, zahăr, textile şi alte mărfuri din Africa, India, Orientul Indepărtat şi Brazilia.

Mai multe cutremure provoacă distrugeri importante, în secolul 14, 16, apoi în secolul 17. La 1 noiembrie 1755 oraşul a fost distrus în proporţie de 85% de un puternic cutremur urmat de un tsunami. Între 30 şi 40 de mii de locuitori au murit.

Atunci s-au pierdut multe dintre construcţiile importante. Distrugerile au fost masive în toată regiunea, mai ales din cauza valului care a atins înălţimea de 30 de metri.

Mare parte a oraşului este reconstruită din temelii, după noi planuri. Urmează invazia trupelor napoleoniene. Apoi Prima Republică, Al Doilea Război Mondial, în care oraşul este printre puţinele porturi rămase neutre, refugiu pentru cei care fugeau de nazişti şi pentru spioni. A urmat a doua Republică şi acum a treia Republică.

Cum ajung la Lisabona

Cu avionul. Aeroporto da Portela se află la 7 km de centrul oraşului. Un autobuz leagă aeroportul de Cascais si Estoril, linia 91 face legatura cu gara Cais do Sodre, iar alte rute de autobuz leagă aeroportul de diferite locaţii din oraş. Un bilet costă 1,35 euro până în centru.

Aerobus leagă aeroportul de centru şi Cais do Sodre la fiecare 20 de minute, de la orele 7 până la 21.

Cu taxiul o călătorie până în centrul oraşului costă 10 euro, iar durata cursei este de 15 minute. Se recomandă luarea taxiurilor din zona Departures, pentru a obţine un preţ corect. Nu se recomandă luarea taxiurilor din zona Arrivals. Este bine să întrebaţi soferul la început de costul cursei.

Metroul costa 1,25 sau 1,4 euro până în centru.

Cu trenul. Există două staţi principale: Santa Apolónia în centrul oraşului şi Gare do Oriente, puţin mai departe, dar folosită de trenuri de mare viteză. Pentru Cascais şi coasta Estoril se foloseşte staţia Cais do Sodré.

Liniile de mare viteză interne leagă Lisabona de Braga, Porto şi Coimbra la nord şi Faro la sud. Preţul biletelor începe de la 40 euro pentru clasa a doua.

Cu autobuzul. Principala staţie terminus de autobuz este Sete Rios cu staţia de metrou Jardim Zoológico.

Cu autoturismul. La Lisabona se poate ajunge pe şase autostrăzi. Venind din Sud pe A2 spre podul 25 de Abril, cea mai bună variantă pentru centru sau pentru a trece pe A5 care face legătura la Vest cu Estoril, Cascais şi Sintra. De pe A2 se trece pe A12 şi podul Vasco da Gama, pentru a merge spre Est şi Nord, la aeroport, Parque das Nações şi pentru a lua A1 sau A8 spre Nord. Venind dinspre Est, pe A6, legătura principală cu Madridul.

Cu vaporul. La Lisabona se ajunge cu vaporul din Barreiro, Trafaria, Montijo şi Cacilhas. Există mai multe locuri de acostare de-a lungul râului Tagus.

Coordonate GPS

38° 42′ 50″ Nord
9° 8′ 22″Vest

Clima

Lisabona se bucură de o climă subtropicală-mediteraneeană, cu ierni blânde şi veri foarte calde. Iarna, în lunile decembrie până in februarie, temperatura coboară spre 15°C ziua şi 8°C noaptea. Vara ţine şase luni pe an, din mai până în octombrie.

În cea mai rece lună, ianuarie, temperaturile variază între 11 şi 19°C ziua şi 3 la 13°C noaptea. În cea mai fierbinte lună, august, temperaturile variază între 26 la 35°C ziua şi 17 la 22°C noaptea. Temperatura apei mării este de 20°C. Pentru prognoza meteo la zi vezi Vremea la Lisabona.

Ploile cad în general iarna, vara fiind uscată. Zăpada şi îngheţul nu se întâlnesc aici. Fiind aproape de ocean, vremea se poate schimba rapid.

Transportul în Lisabona

Reţeaua de transport public este extrem de dezvoltată. Tramvaiul este o formă tradiţională de transport, introdusă în secolul 19, cu tramvaie importate din America. Tramvaiele mici, cu designul de la începutul secolului XX, vopsite în galben, sunt una dintre emblemele Lisabonei moderne.

Există linii de tren de navetişti care pleacă din Lisabona spre Cascais, Sintra, Azambuja, Setúbal. Cele mai importante staţii de cale ferată sunt Santa Apolónia, Rossio, Gare do Oriente, Entrecampos şi Cais do Sodré.

În oraş sunt mai multe servicii de transport cu autobuzul. Lisabona este conectată cu suburbiile şi cu restul ţării printr-o reţea de autostrăzi extinsă. Există trei autostrăzi circulare în jurul oraşului: 2ª Circular, CRIL, şi CREL.

Printre podurile peste râul Tejo sunt 25 de Abril Bridge şi Vasco da Gama Bridge, care este cel mai lung pod din Europa, având 17,2 km.

Pentru trecerea râului Tejo se poate folosi feribotul, care se ia din diferite puncte ale oraşului.

Ce se poate vizita în Lisabona

Lisabona are nenumărate locuri încântătoare, interesante şi care nu trebuie în nici un caz ocolite sau uitate:
Castelo de São Jorge, Palácio Nacional de Belém, Mosteiro dos Jerónimos, Basílica da Estrela, Torre de Belém, Museu Nacional de Arte Antiga, Museu da Marinha, Jardim Zoológico, Jardim Botânico, Museu da Água, Palácio Nacional da Ajuda, Padrão dos Descobrimentos, Centro Cultural de Belém, Palácio Nacional da Mafra, Palácio de São Bento, Parque das Nações cu toate monumentele şi clădirile futuriste de aici. De asemenea tramvaiul 28, funicularele etc.

De ştiut

• Lisabona se mai numeşte A Cidade das Sete Colinas - Oraşul celor şapte coline, Rainha do Mar - Regina mării.

• Timpul zonal este UTC 0, iar vara UTC+1, prefixul telefonic (+351) 21 xxx-xxxx, codul postal 1149-014 Lisboa

• Portugheza este limba principală din Lisabona. Tinerii cunosc engleza. Spaniola este înţeleasă de cei mai mulţi. Încercarea de a vorbi în portugheză este foarte apreciată.

• Cardul Lisboa, poate fi achiziţionat de la punctele de informare turistică şi oferă acces gratuit la toate mijloacele de transport public în oraş şi bilete gratuite sau cu preţ redus la mai multe muzee, galerii şi atracţii turistice. Costă 17 euro pentru 24 de ore, 27 euro pentru 48 de ore şi 33 euro pentru 72 de ore.

• Baixa este zona comercială veche a oraşului, de la Praça do Comércio la Restauradores. Include zona pietonală Rua Augusta cu magazine de haine de marcă. Chiado este o zonă de shopping tradiţional cu multe mărci cunoscute. La fel Avenida da Liberdade.

Cele mai multe magazine sunt închise duminica, dar mai multe mall-uri sunt deschise 7 zile pe săptămână. De obicei, ele deschid în jurul orei 09:30 şi închid după ora 23. Centro Comercial Colombo, situat pe Av. Colegio Militar, staţia de metrou Luz, este unul dintre cele mai mari mall-uri din Europa.

• Metroul este foarte sigur şi fiabil, dar trebuie evitată utilizarea lui după ora 22.

• Pietonii trebuie sa fie foarte atenţi când traversează strada, deoarece conducatorii auto nu respectă decât culoarea roşie pentru oprire. Semnalizarea este deficitară pe strazi şi este necesar un GPS. Numărul de urgentă este 112 şi funcţionează de pe orice telefon mobil.




TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Valea Prahovei reprezintă una dintre cele mai importante zone turistice din România. Şi-a câştigat acest statut înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial, fiind locul de petrecere a verii pentru aristocraţia românească. Astăzi, datorită distanţei relativ mici faţă de Bucureşti şi a serviciilor turistice diversificate, popularitatea zonei este foarte mare.
Rambouillet este o localitate situata in partea nord-centrala a Frantei in regiunea Île-de-France, departamentul Yvelines. Se aflata la o distanta de 51km de Paris si 29 km de Versailles. Istoria localitatii este strans legata de istoria castelului Rambouillet.
Rio de Janeiro, sau simplu Rio, este capitala statului Rio de Janeiro şi al doilea oraş ca mărime din Brazilia. O parte a oraşului a fost declarată World Heritage Site, iar portul, înconjurat de un peisaj spectaculos este una dintre cele şapte minuni naturale ale lumii.
Acapulco de Juárez, pe scurt Acapulco, oraş, municipalitate şi important port la Pacific, în statul Guerrero din Mexic. Este situat într-un golf, pe ruta navală între Panama şi San Francisco, California. Destinaţia preferată a milionarilor şi actorilor de la Hollywood din anii 50, acum a liceenilor americani şi a clasei de mijloc din Mexic.
Almería este renumită pentru plajele sale superbe, majoritatea complet nealterate. Întinderi spectaculoase de nisip se găsesc în Parcul Natural Cabo de Gata, unde coasta marină îmbină într-un mod uimitor aceste plaje cu terenul împânzit cu cactuși, dune și munți.
Statiunea La Grande-Motte se afla in sudul Frantei, pe malul Marii Mediterane, intre porturile de pescuit Sete si Le Grau-du-Roi. Este renumita pentru plaja ei foarte mare si cu nisip foarte fin.