Ediţia în limba română
Resurse profesionale / Vitamine si minerale

Hipocalcemia si hipercalcemia. Simptomele deficientei si excesului de calciu

In mod normal organismul mentine constant nivelul calciului din sange. De aceea, de regula, hipocalcemia (un nivel prea scazut al calciului in sange) nu apare datorita unei alimentatii prea sarace in calciu, ci in urma unor probleme medicale cum ar fi disfunctionalitati ale rinichilor, utilizarea unor diuretice specifice care au ca efect pierderea excesiva de calciu prin urina, rezerctia chirurgicala a stomacului (care diminueaza substantial absorbtia calciului) etc.

Simpla deficienta de calciu din alimentatie este asimptomatica (adica nu produce nici un fel de simptome).
Pe termen lung insa, daca o persoana nu consuma suficient calciu sau daca acesta este eliminat intr-un ritm prea rapid, organismul va retrage calciu din oase pentru a mentine constanta concentratia din sange, cu posibilitatea aparitiei osteoporozei sau a altor efecte ale unui aport cronic insuficient de calciu.

Hipocalcemia, nivelul prea scazut de calciu in sange, are ca simptome senzatii de amorteala si intepaturi in degete, crampe musculare, convulsii, letargie, lipsa poftei de mancare, stari de confuzie, aritmii si poate duce chiar la moarte. Persoanele ale caror probleme de sanatate au drept rezultat hipocalcemia trebuie sa primeasca ingrijiri medicale specifice.

Trebuie sa retineti insa ca aceste simptome pot fi cauzate de multe alte probleme de sanatate, nefiind specifice exclusiv hipocalcemiei, deci in cazul in care aveti oricare dintre aceste simptome trebuie sa va adresati medicului.

Persoanele cu risc mai ridicat de deficienta de calciu sunt femeile post-menopauza (studiile arata ca cresterea aportului de calciu din alimentatie nu poate elimina complet pierderea de tesut osos cauzata de menopauza), cele care sufera de amenoree sau de "triada femeii atlet", persoanele intolerante la lactoza si cele vegetariene care nu consuma produse lactate etc.

Asa cum consumul insuficient de calciu prezinta un risc pentru sanatate, si excesul de calciu poate avea efecte adverse.

Nivelul maxim de calciu din mancare, apa si suplimente nutritive care se presupune ca nu are efecte adverse pentru majoritatea populatiei adulte se numeste Limita Superioara Tolerabila, adica doza maxima zilnica.

Conform Insitutului American de Sanatate, pentru adulti si pentru copiii peste un an, doza maxima de calciu este de 2500 mg/zi. Pentru copiii sub 1 an nu a putut fi stabilita o doza zilnica maxima.

Aportul excesiv de calciu este asociat cu hipercalcemia (un nivel prea ridicat al calciului in sange), o functionare necorespunzatoare a rinichilor si scaderea absorbtiei altor minerale, intre care fier, zinc, magneziu si fosfor. Hipercalcemia poate fi cauzata si de excesul de vitamina D, de exemplu prin supradoza de suplimente nutritive (50000UI sau mai mult).

Totusi, hipercalcemia cauzata de alimentatie sau de suplimente nutritive este foarte rara, majoritatea cazurilor de hipercalcemie fiind cauzate de tumori maligne.


Sursa: Institutul National de Sanatate al SUA, Oficiul pentru Suplimente Nutritive




De asemenea în secţiunea VITAMINE SI MINERALE

Rolul mineralelor in organism, ce genereaza carenta de minerale, unde se gaseste, necesarul zilnic.
Desi unele studii indica un posibil rol protector al calciului sau al produselor lactate sarace in grasimi impotriva cancerului la colon, sunt necesare si alte studii pentru a putea confirma acest rol al calciului.
Un articol despre necesarul de viatmine, despre unde se gasesc acestea si despre ce genereaza carenta de vitamine.
Oasele sunt tesuturi vii si din aceasta cauza se modifica pe toata durata vietii. In timpul copilariei si adolescentei, oasele cresc in dimensiuni si in greutate. Ele continua sa creasca in greutate pana in jurul varstei de 30 de ani, cand se atinge masa osoasa maxima
Calciul este mineralul prezent in cantitatea cea mai mare in corpul uman. Este necesar pentru contractia musculara, functionarea vaselor de sange, secretia hormonilor si enzimelor, precum si in transmiterea semnalelor prin sistemul nervos.
Cantitatea de calciu si de vitamina D din organism, varsta, sarcina si substantele vegetale prezente in dieta. Un alt factor este cantitatea de calciu consumata la o singura masa (absorbtia scade pe masura ce cantitatea de calciu consumata la o masa creste).
Publicitate

De asemenea în secţiunea VITAMINE SI MINERALE:


© 1991-2016 The Titi Tudorancea Bulletin | Titi Tudorancea® este Marcă Înregistrată | Condiţii de utilizare