| Publicat pe 29 martie 2010 |
|
Sfatul medicului cel intortocheat
In ultimii treizeci de ani medicii ne-au sfatuit sa nu mancam grasimi saturate datorita presupusei legaturi cu infarcturile miocardice si accidentele vasculare cerebrale. Intre timp numarul celor suferinzi de aceste boli, arata statisticile, continua sa fie mare. Este din cauza faptului ca nu urmam sfatul medicului, ori stiinta este inexacta?
Cercetari recente arata ca presupunerea conform careia colesterolul de mica densitate este rau (chiar botezat rau) nu este chiar exacta si trebuie nuantata.
Nuantarea provine din faptul ca acest colesterol de mica densitate isi trage numele de la faptul ca este adapostit in particule de lipoproteine de mici dimensiuni. Mici, mici, insa aceste particule pot avea dimensiuni diferite.
Doctorul Ronald Krauss, care conduce cercetarile referitoare la ateroscleroza, la Children's Hospital Oakland Research Institute, SUA, a analizat particulele gasite in esantione de sange preluate in urma cu mai bine de zece ani de la cateva mii de pacienti si a descoperit ca, concentratia particulelor mici si medii sunt cel mai strans corelate cu bolile de inima. Particulele mari s-au dovedit a avea un efect neutru asupra sanatatii.
Aceasta descoperire este interesanta luand in considerare o alta cercetare a dr. Krauss in care a gasit ca barbatii care au trecut de la o dieta saraca in grasimi saturate la una bogata in grasimi saturate, au capatat – in mod nesurprinzator – o crestere brusca a concentratiei colesterolului, insa aceasta s-a datorat numarului ridicat de particule mari de colesterol, care nu sunt daunatoare.
Cu alte cuvinte, testele sanguine care arata un nivel ridicat al colesterolului “rau” ar putea sa nu fie un indicator exact al riscului de boli cardiovasculare.
|