The Titi Tudorancea Bulletin
Ediţia în limba română
Publicat pe 20 iulie 2008
 
Ediţia Română / Nutritie / Stiri nutritionale

Regimul alimentar si hipertensiunea arteriala

Atat studiile observationale cat si cele experimentale ("Blood-pressure-lowering effect of a vegetarian diet: controlled trial in normotensive subjects", ed. Lancet 1983, " Vegetarian diet in the treatment of mild hypertension: a randomized controlled trial", ed. J Hypertens 1985, si "Vegetarian diet and blood pressure", ed. Nephron 1987) indica faptul ca persoanele care au o dieta vegetariana bogata in minerale (printre care calciu, magneziu si potasiu) si fibre alimentare, si saraca in grasimi, tind sa aiba o tensiune arteriala mai mica.

Unele teste clinice concepute pentru a evalua efectele calciului asupra presiunii arteriale (conform "Dietary calcium and blood pressure", ed. Ann Intern Med 1996, si "Effects of dietary calcium supplementation on blood pressure", ed. JAMA 1996) au indicat ca un aport crescut de calciu in dieta zilnica ar reduce atat presiunea arteriala cat si riscul de hipertensiune.

Totusi, o suma de alte teste clinice similare nu au putut confirma aceasta concluzie; in cadrul lor, s-a observat ca in urma aportului crescut de calciu din dieta s-au obtinut scaderi mici sau inconsecvente ale tensiunii arteriale.

Motivul pentru care aceste teste au furnizat rezultate contradictorii este ca ele au monitorizat efectul unui singur nutrient (calciul) asupra presiunii arteriale si nu au luat in calcul efectele unor combinatii de nutrienti si/sau ale unui regim alimentar in ansamblu.

Pentru a stabili efectul combinat al mai multor nutrienti, inclusiv calciul, asupra presiunii sangvine, in cadrul Institutului National al Sanatatii din SUA a fost realizat in 1997 un studiu privind impactul unor stiluri diferite de alimentatie asupra presiunii arteriale.

Acest studiu, numit "Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH)" - Abordari Nutritionale pentru a Opri Hipertensiunea, a implicat mai multe centre de cercetare si a fost realizat pe 450 de adulti.

Studiul a analizat efectele a trei regimuri alimentare diferite asupra tensiunii arteriale:
1. un regim alimentar american normal;
2. un regim alimentar bogat in fructe si legume;
3. un regim alimentar bogat in fructe, legume si produse lactate cu continut redus de grasimi.

In tabela urmatoare puteti vedea cateva dintre caracteristicile nutritionale ale celor trei tipuri de dieta folosite in studiu:

Tipul de dieta Nr. portii fructe si legume Nr. portii produse lactate cu continut redus de grasimi Calciu (mg) Grasimi (% din total calorii) Sodiu (mg) Colesterol (mg) Fibre alimentare (g)
Dieta americana normala 3,5 0,1 450 37 3000 300 9
Dieta bogata in fructe si legume 8,5 0,0 450 37 3000 300 31
Dieta bogata in fructe, legume si produse lactate cu continut redus de grasimi 9,5 2,0 1240 27 3000 150 31

Dintre cele trei tipuri de dieta analizate, cea de-a treia, adica regimul alimentar bazat pe fructe, legume si produse lactate cu continut redus de grasimi, a avut drept rezultat cea mai mare reducere a presiunii arteriale.

Astfel, un studiu clinic executat riguros, pe un esantion numeros de subiecti, a ajutat la demonstrarea faptului ca un astfel de regim alimentar poate avea un efect pozitiv asupra presiunii arteriale si poate ajuta in controlul acesteia.

Sursa: Institutul National de Sanatate al SUA, Oficiul pentru Suplimente Nutritive
Traducerea si adaptarea: BOGDAN FLORIN PAUL


show options »   

What Are You Searching For?


Search Pages in:

Search inside:








  NOUTĂŢI ÎN SECŢIUNEA STIRI NUTRITIONALE:
  Alte articole din: