Destinaţii

Jakarta, Indonezia

GH. MĂNOIU

Jakarta este situată la gura de vărsare a râului Ciliwunk în golful Jakarta din Marea Java, în partea de nord-vest a insulei Java. Este una dintre cele mai mari aglomerări urbane din lume, zona metropolitană avănd populaţie de peste 28 de milioane de locuitori.



Jakarta. Foto: Vian Havox/Wikitravel


Jakarta este poreclită Big Durian, fructul spinos urât mirositor şi este văzută ca echivalentul indonezian al New York-ului.

S-a numit Sunda Kelapa (397–1527), Jayakarta (1527–1619), Batavia (1619–1949), apoi Djakarta (1949–1972). Numele actual vine de la cuvântul "Jayakarta", care s-ar traduce prin "victoria completă".

Jakarta este împărţită în cinci municipalităţi (kota): Jakarta Pusat, Jakarta Barat, Jakarta Selatan, Jakarta Timur, Jakarta Utara şi o regenţă (kabupaten), Kepulauan Seribu, compusă din 105 insule mici situate în Marea Java.

Zona este un bazin mic, relativ plat, cu dealuri în partea de sud, traversat de râuri. Râurile, sezonul ploios şi drenajul insuficient fac oraşul predispus la inundaţii. Terenul pe care se află oraşul se scufundă cu 5 până la 10 cm în fiecare an.

Zona metropolitană are o suprafaţă de 7642 km pătraţi, dintre care 664 kmp pământ şi 6978 kmp apă.

Puţină istorie

În secolul patru, zona a făcut parte din regatul Tarumanagara, apoi din regatul Sunda. Din secolul 7 şi până în secolul 13, a intrat în sfera de influenţă a imperiului maritim Srivijaya. Zona portuară era cunoscută ca Sunda Kelapa, cu importanţă majoră în regat.

Primii europeni ajunşi aici au fost portughezii, cu patru corăbii venite din Malacca în 1513. Regatul Sunda a făcut un tratat de alianţă cu Portugalia şi a permis acesteia să construiască un port în 1522.

În 1527, Fatahillah, un general din Demak a atacat şi cucerit Sunda Kelapa. Aceasta a fost redenumită Jayakarta, a devenit un fief al Sultanatului din Banten şi un important centru comercial.

Navele olandeze au ajuns în Jayakarta în 1596. În 1602, primele nave engleze de la East India Company au sosit în Aceh şi Banten şi au primit permisiunea să construiască un post comercial.

Acesta a devenit centrul comercial englez în Indonezia până in 1682. Olandezii îi infrâng pe englezi şi în 1619 redenumesc orasul Batavia, capitala Indiilor Olandeze de Est.

Oportunităţile comerciale atrag imigranţi, mai ales din China. După Al Doilea Război Mondial, Indonezia îşi recapătă independenţa faţă de olandezi în 1949, şi orașul este redenumit "Jakarta", forma scurtă de la Jayakarta. În 1950 redevine capitală.

Cum ajung la Jakarta

Cu avionul. Soekarno–Hatta International Airport este principalul aeroport care deserveşte zona Jakarta, situat la 20 km nord-vest de oraş. Aeroportul a instituit o taxă pentru plecări de 17 dolari pentru zborurile internaţionale şi de 4,5 dolari pentru zborurile locale, de persoană, plătibilă în numerar. Viza pentru sosiri este de 35 dolari şi se plăteşte în numerar sau cu card de credit. Aeroportul are trei terminale şi între ele se poate lua un microbuz sau un taxi.

Un al doilea aeroport, Halim Perdanakusuma Airport, este destinat zborurilor interne ale companiilor low cost, zborurilor private şi prezidenţiale. Alte aeroporturi din zona metropolitană Jakarta sunt: Pondok Cabe Airport şi un aerodrom pe Pulau Panjang.

Pentru a ajunge în oraş se folosesc mijoacele de transfer asigurate de hotel sau taxiurile. DAMRI shuttle bus, cu 15 minute până la 40 minute între curse, asigură conexiunea cu numeroase puncte din Jakarta.

Cu trenul. Principala staţie de tren pentru distanţe lungi este Gambir station, localizată în Central Jakarta. Trenurile dinspre principalele oraşe din insula Java sosesc târziu după-amiaza sau seara. Există şi un autobuz între aeroportul Soekarno-Hatta şi Gambir station. Staţia Pasar Senen, situată la est de Gambir, este folosită de trenuri ieftine, fără aer condiţionat. Acestea sunt lente şi nu se recomandă turiştilor.

Cu autoturismul. Călătoria cu maşina nu este, de obicei, o idee bună. Congestiile de trafic pot prelungi orele de vârf.

Cu autobuzul. Kampung rambutan este cel mai aglomerat terminal pentru autobuze interurbane care pleacă spre partea centrală şi de sud a insulei Java. Pulo Gadung este al doilea terminal, de unde se pleacă spre coasta de nord a Java. Unele autobuze oferă chiar rute spre Bali şi Lombok. Rawamangun este terminalul unde se ajunge din Sumatra. Recent, microbuzele au luat locul autobuzelor pentru multe dintre rutele pe distanţe lungi.

Cu vaporul. Portul maritim principal Jakarta Tanjung Priok serveşte multe conexiuni de feribot spre diferite părţi ale Indonezia. Tanjung Priok este cel mai mare port din Indonezia, cu o capacitate anuală de trafic de aproximativ 45 milioane tone de marfă, cu 20 de terminale, 76 de dane şi peste 16800 metri de cheiuri. Compania naţională de feribot PELNI oferă servicii pentru pasageri pentru destinaţiile din arhipelag.

Muara Angke Port, renovat în 2011, este utilizat pentru transportul public spre miile de insule din jur, iar Marina Ancol Port este folosit ca port pentru vasele turistice.

Coordonate GPS

6° 12′ sud
106° 48′ vest

Clima

Are un climat tropical musonic. Are două sezoane distincte, uscat si umed. Sezonul umed acoperă mare parte a anului, din octombrie până în mai. Vârful de precipitaţii este în ianuarie cu o medie de 389 mm.

Spre comparaţie, sezonul uscat are cel mai scăzut nivel de precipitaţii, de 30 mm, în luna septembrie. Pentru prognoza meteo la zi vezi Vremea la Jakarta

Transportul în Jakarta

Aproape 10 milioane de vehicule circulă în fiecare zi pe stăzile din Jakarta.

O caracteristică importantă a sistemului rutier din Jakarta este reţeaua de drumuri cu taxă. Compusă dintr-un inel interior şi unul exterior şi cinci drumuri cu taxă radiind spre exterior, reţeaua oferă conexiuni interioare şi exterioare.

Cum nu există metrou şi blocajele în trafic sunt dese, se poate folosi transportul feroviar pentru navetişti. Acesta conectează zona centrală a oraşului cu periferiile Tangerang, Bekasi, Depok, Bojonggede, Bogor şi Serpong. Serviciile de navetişti operează de la 4 dimineaţa până la miezul nopţii. Atenţie la buzunare şi la bagaje!

TransJakarta este autobuzul rapid, numit şi Busway. Compania care îl opereaza dispune de 669 de autobuze şi 172 km de rute. Are staţii dedicate. Nu toate autobuzele care opresc în aceste staţii sunt operate de Transjakarta şi va trebui plătit biletul din nou la bord.

City Tour Jakarta sunt autobuzele de turism, cu etaj, gratuite. Aceste opresc numai în staţiile desemnate. Circulă între 9:00 şi 19:00, la interval de o oră, în funcţie de trafic.

Ricşele cu bicicletă sunt o modalitate de transport tradiţională. În 1966 erau 160000 de ricşe. În 1971 au fost interzise, dar criza din 1998 le-a readus pe străzi. Ricşele auto, numite Bajaj, asigură transportul local pe unele străzi ale oraşului.

Sistemele de microbuz economic Kopaja şi MetroMini oferă, de asemenea, servicii importante pentru navetişti.

Taxijek este serviciul oficial de motociclete-taxi lansat în 2011. Există şi un taxi pe motocicletă neoficial numit ojeks.

Căile ferate interurbane conectează oraşul cu regiunile învecinate. KRL Jabotabek este un tren de navetişti. Cele mai importante staţii de cale ferată sunt Gambir, Jakarta Kota, Jatinegara, Pasar Senen, Manggarai şi Tanah Abang.

Nu este recomandată închirierea unei maşini şi conducerea pe cont propriu. Traficul se desfăsoară haotic şi fără să respecte regulile de circulaţie. Închirierea unei maşini cu un conducător auto este o idee mult mai bună.

Pe unele drumuri şi la anumite ore există regula 3 în 1, adică în maşină trebuie să se afle un număr minim de trei persoane. De-a lungul drumurilor există persoane numite "jockies" care pentru o mică taxă completează numărul de persoane din maşină.

Ce se poate vizita în Jakarta

Cele mai importante obiective turistice în Jakarta sunt: Monas, Gedung Kesenian Jakarta, Jakarta History Museum, Wayang Museum, Fine Art and Ceramic Museum, Maritime Museum, Bank Indonesia Museum, Bank Mandiri Museum, National Museum of Indonesia, Jakarta Cathedral, Taman Prasasti Museum, Komodo Indonesian Fauna Museum, Insect Museum, Petrol and Gas Museum, Presidential Palace, Taman Impian Jaya Ancol, Kota Tua, Gereja Ayam şi Vihara Dharma Sakti.

Pentru detalii privind obiectivele turistice din Jakarta vezi articolul Ce se poate vizita în Jakarta, Indonezia.

De ştiut

Timpul zonal este UTC+7, iar codul telefonic +62 21.

Jakarta este unul dintre cele mai bune locuri unde se pot face cumpărături în Asia de Sud-Est.

Mall-uri importante sunt Grand Indonezia Shopping Town, Plaza Indonezia, Plaza Senayan, Senayan City ce oferă numeroase selecţii de branduri de lux. Mall Taman Anggrek, Pondok Indah Mall, Mal Kelapa Gading şi Central Park Jakarta oferă branduri de consum.

Debenhams are trei puncte de desfacere, în Senayan City, Supermall Karawaci şi Lippo Mall Kemang Village. Sogo din Japonia are aproximativ şase magazine oniversale în jurul mall-urilor din oraş.

Satrio-Casablanca, o stradă de 3,5 kilometri, este un nou centru de cumpărături din Jakarta. Aici se afla şi Kuningan City, Mall Ambassador şi Kota Kasablanka.

Pieţele tradiţionale sunt în Blok M, Tanah Abang, Senen, Pasar Baru, Glodok, Mangga Dua, Cempaka Mas, Jatinegara. Obiecte de colecţie cum ar fi bunurile antice se găsesc în Surabaya Street, iar pietrele preţioase în Rawabening Market.

Numărul pentru ambulanţă este 118, dar este mai bine să iei un taxi.

Numărul pentru poliţie este 110, dar trebuie să îi plăteşti ca să-şi facă treaba. Fi însă deosebit de respectuos în relaţiile cu poliţia şi nu apela la aceasta decât pentru probleme serioase.

Fereşte-te de persoanele prietenoase şi evită sa ripostezi dacă eşti ţinta unui jaf.

Fumatul în locurile publice sau pe stradă este interzis.

Este de preferat să bei numai apă îmbuteliată, pe care trebuie să o verfici că este sigilată, sau fierbe apa înainte de a o folosi.

Jakarta este al treilea cel mai poluat oraş din lume, după Ciudad de Mexico şi Bangkok.




TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Buenos Aires este capitala şi cel mai mare oraş al Argentinei şi al doilea ca mărime din America de Sud după São Paulo. Cu o viaţă culturală bogată şi cu cea mai mare concentraţie de teatre din lume, este o importantă destinaţie turistică şi cel mai vizitat oraş din America de Sud.
Kathmandu este capitala Nepalului si cel mai aglomerat centru urban din tara. Se afla la poalele muntilor Himalaya, la o altitudine de 1400 m. A fost numit dupa templul Kasthamandap, construit numai din lemn, fara nici macar un cui din fier.
Müllheim este un oras din districtului Breisgau-Hochschwarzwald, asezat intre valea Rinului si muntii Padurea Neagra intr-o zona deluroasa, inconjurat de podgorii si paduri. In fiecare an, in Müllheim are loc una dintre cele mai mari piete de vin din sudul Germaniei. Aceasta traditie dateaza de mai bine de o suta de ani.
Mica localitate Ronda este o atracţie turistică aparte, un orăşel pitoresc de tradiţie maură, situat într-un cadru natural spectaculos, cel mai cunoscut dintre satele albe.
Dubrovnik, frumosul oraş medieval de pe ţărmul Mării Adriatice, considerat Perla Coastei Dalmate, atrage în fiecare an mulţimi de turişti din toate colţurile lumii. Este un oraş baroc bine conservat, cu o istorie veche şi bogată, amplasat într-un decor natural de excepţie.
Avrig, oraş în Ţara Făgăraşului, a fost atestat documentar încă din 1364. Este amplasat la circa 26 de kilometri de Sibiu, la poalele Munţilor Făgăraş, pe valea Oltului, la o altitudine de aproximativ 400 de metri.