| Publicat pe 17 octombrie 2011 |
|
Alimente pentru sanatatea inimii
Conform studiilor publicate de Organizatia Mondiala a Sanatatii (WHO), dintre 57 milioane de decese anual, peste sapte milioane sunt atribuite bolilor cardiovasculare, si peste cinci milioane accidentelor cerebrovasculare.
Noua din zece pacienti suferind de boli de inima au cel putin un factor de risc reprezentat de o alta boala sau stil de viata necorespunzator: colesterol ridicat, hipertensiune, diabet, fumat, obezitate, alimentatie nesanatoasa, inactivitate fizica, exces de alcool.
Pentru prevenirea bolilor cardiovasculare, WHO recomanda eliminarea fumatului, un minimum de 30 de minute de activitate fizica zilnic, consumul a cel putin cinci portii de fructe si legume zilnic si reducerea consumului de sare la mai putin de o lingurita pe zi.
Printre nutrienti care previn bolile cardiovasculare sunt acidul folic, acizii grasi omega-3, licopenul, celuloza solubila, polifenolii.
Acidul folic este una dintre vitaminele B. Conform mai multor studii, acidul folic previne acumularea de homocisteina, un aminoacid prezent in sange care reprezinta un factor major de risc pentru bolile de inima si accidentele cerebrovasculare.
Alimentele bogate in acid folic: drojdia de bere, lintea, soia, salata verde, fasolea, spanacul, brocoli, varza de Bruxelles, fasolea Garbanzo, asparagusul, sucul de portocale, sfecla rosie.
Acizii grasi omega-3 reduc inflamatia si previn formarea de depozite grase in interiorul vaselor de sange, ceea ce poate duce la “infundarea” acestora si de aici riscul de infarct si accidente cerebrale.
Alimente bogate in acizi grasi omega-3: diversele sortimente de peste de apa rece, cum ar fi somonul, codul, macroul, pastravul, sardinele, heringul si tonul albacore. American Heart Association recomanda doua sau trei portii de somon de cate 100 grame pe saptamana. Vegetarienii pot consuma 2-3 linguri de seminte de in macinate pe zi, care de asemenea contin acizi grasi omega-3. Semintele macinate se pot adauga in iaurt, cereale pentru micul dejun, salate, sau paine de casa.
Licopenul este un carotenoid (ψ-caroten) care da culoarea rosie... rosiilor si contribuie la reducerea colesterolului din sange. Desi colesterolul este esential pentru producerea hormonilor si membranelor celulare, un nivel ridicat al acestuia este daunator. Tomatele sunt cele mai bogate in acest nutrient si cele mai la indemana. Conform unui studiu facut la Cornell University, rosiile gatite furnizeaza cel mai mare beneficiu, deoarece licopenul este mai usor absorbit de corp.
Celuloza solubila absoarbe apa si devine gelationasa, ceea ce usureaza digestia si absoarbe excesul de colesterol. Studiile arata ca cinci pana la zece grame de celuloza solubila poate reduce colestrolul rau (de mica densitate) cu aproximativ 5%. Legumele, fructele si cerealele sunt cele mai bune surse de fibre solubile si insolubile. Fulgii de ovaz in special sunt recomadati pentru continutul ridicat de fibre.
Polifenolii se gasesc in mai toate fructele si legumele, in cacao, ceai verde si vin rosu. Polifenolii actioneaza ca antioxidanti prin interceptarea radicalilor liberi rezultati in urma metabolismului si care dauneaza celulelor organismului. Pomegranatele au cel mai mare continut de polifenoli.
|